VEDTÆGTER

Gældende pr. 11. april 2023

 

§1 Navn og hjemsted

Stk. 1: Foreningens navn er Vores Dyrup.

 

Stk. 2: Foreningens hjemsted er Dyrup i Odense Kommune. Den fungerende formands privatadresse fungerer som foreningens hjemsted og adresse.

 

§2 Formål

Stk. 1: Formålet med foreningen er at fremme det gode liv i Dyrup ved at arbejde for forbedringer af de fysiske rammer i Dyrup og styrke fællesskabet mellem beboerne i Dyrup gennem fælles arrangementer.

 

§3 Medlemskreds

Stk. 1: Beboere med bopæl i Dyrup Sogn (dette omfatter Dyrup, Højme helt ud til Ruegyden samt til lettebækken mod Bellinge) kan automatisk optages ved indmeldelse i foreningen. Alle andre der ønsker at være medlem og bidrage til foreningens formål, kan søge om medlemskab. Godkendelse afgøres af bestyrelsen efter individuel vurdering. Et medlemskab opgøres pr. husstand.

 

Stk. 2: Medlemmer af foreningen er forpligtede til at indbetale det af generalforsamlingen fastsatte kontingent. Dette fastsættes til 200 kroner per kalenderår og er per husstand. Pengene betales 1. februar eller ved indmeldelse.

 

Stk. 3: Hvis et medlem ikke har betalt første bankdag i februar (dvs. pengene skal stå på foreningens konto dagen efter første bankdag i februar), lægges 20 kroner fortløbende til kontingent-prisen for hver måned, man ikke har betalt efter samme princip i de følgende tre måneder (pengene skal stå på foreningens konto første bankdag i marts, første bankdag i april og første bankdag i maj). Det pågældende medlem får en advarsel for hver gang kontingent-prisen stiger som følge af manglende betaling. Hvis man ikke har betalt efter tredje advarsel, får man en sidste advarsel med oplysning om at endnu en manglende betaling, vil af bestyrelsen betragtes som udmeldelse af foreningen.

 

Stk. 4: Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen. Ved udmeldelse bliver kontingentet ikke refunderet. Udmeldelse sker tillige ved manglende indbetaling af kontingent.

 

§4 Eksklusion

Stk. 1: Eksklusion af et medlem kan blive aktuelt, hvis vedkommende modarbejder foreningens formål. Et medlem kan af bestyrelsen indstilles til eksklusion og ekskluderes uden forudgående advarsel, men der henstilles til i udgangspunktet at give en advarsel, inden man skrider til eksklusion, så medlemmet får en chance for at forbedre sin opførsel. Enhver sag om mulig eksklusion og spørgsmålet om tildeling af advarsler afgøres af den til en hver tid siddende bestyrelse. Forud for en eksklusion skal der altid være partshøring og der vil altid stilles krav om en saglig begrundelse. Beslutningen om eksklusion kræver, at et flertal i bestyrelsen stemmer for eksklusionen på baggrund af den afholdte partshøring.

 

Stk. 2: En eksklusion foretaget af bestyrelsen kan af ekskluderede kræves forelagt på næstkommende generalforsamling, hvorefter generalforsamlingen stemmer om, hvorvidt en eksklusion skal stadfæstes.

 

Stk. 3: Tidligere medlemmer, der er ekskluderet af eller har forladt foreningen under omstændigheder der kunne berettige eksklusion, kan af bestyrelsen nægtes genindmeldelse af foreningen.

 

§5 Generalforsamling

Stk. 1: Generalforsamlingen er øverste myndighed og fastsætter bestyrelsen og beslutter, hvis der skal ske ændringer i foreningens vedtægter. Der er generalforsamling en gang om året, dette afholdes i april. Alle medlemmer har ret til at deltage i generalforsamlingen og alle medlemmer har stemmeret. De kan gøre deres stemme gældende ved fremmøde på generalforsamlingen eller ved at give et andet medlem en fuldmagt. Et medlem kan maksimalt medbringe fem fuldmagter til generalforsamlingen. Dagsorden fastsættes af den siddende bestyrelse. Bestyrelsen fremsender dagsorden for generalforsamlingen sammen med indkaldelsen seks uger før. Indkomne forslag til afstemning skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen. Punkter til afstemning vil blive offentliggjort på foreningens hjemmeside senest syv dage før generalforsamlingen. Punkter under “Eventuelt” er ikke til afstemning, men blot til orientering eller drøftelse.

  

§6 Ekstraordinær generalforsamling

Stk. 1: Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen måtte skønne det formålstjenligt, eller når mindst ⅓ af foreningens stemmeberettigede medlemmer fremsætter ønske herom. Indkaldelse skal ske med 14 dages varsel. Dagsorden skal medsendes, når der indkaldes til generalforsamling.

 

Stk. 2: Såfremt den ekstraordinære generalforsamling indkaldes efter ønske af medlemmerne, skal medlemmerne samtidig med begæringens fremsættelse meddele, hvilke emner, der ønskes behandlet, og bestyrelsen er herefter forpligtet til senest 14 dage efter at indkalde til den ekstraordinære generalforsamling.

 

§7 Foreningens daglige ledelse

Stk. 1: Foreningens bestyrelse udgør foreningens ledelse og handler på hele foreningens vegne. Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet.

 

Stk. 2: Bestyrelsen består af fem medlemmer og op til fire suppleanter. Disse udpeges på generalforsamlingen. Dette afgøres ved hjælp af en afstemning. De der har fået flest stemmer fra de fremmødte medlemmer samt stemmer fra fuldmagter, vælges til bestyrelsen. Man vælges for en periode på to år. Genvalg kan finde sted. De fem der har fået flest stemmer, vælges til bestyrelsen. De op til fire personer der følger efter i forhold til antal stemmer vælges som suppleanter til bestyrelsen. Suppleanter har møderet til bestyrelsesmøderne og har taleret men ikke stemmeret. Suppleanter vælges for en periode på ét år ad gangen. Genvalg kan finde sted.

 

Stk. 3: Bestyrelsen kan til løsning af specielle opgaver nedsætte udvalg, der kan bestå af foreningsmedlemmer uden for bestyrelsen. Udvalg refererer til bestyrelsen og kan ikke bruge penge på vegne af foreningen uden bestyrelsens godkendelse.

 

Stk. 4: Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, formanden finder det nødvendigt, eller når mindst ét bestyrelsesmedlem forlanger det. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst tre bestyrelsesmedlemmer er til stede. Formanden leder bestyrelsesmøderne, og har i tilfælde af stemmelighed den afgørende stemme. Såfremt ét bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen, skal bestyrelsen snarest muligt supplere sig.

 

§8 Økonomi, regnskab og revision

Stk. 1: Foreningens regnskabsperiode følger kalenderåret. Det reviderede regnskab fremlægges af kassereren på den årlige generalforsamling i april, hvor det også godkendes.

 

Stk. 2: Revision af foreningens regnskab skal forestås af to medlemmer af Vores Dyrup. Disse udpeges på generalforsamlingen fra år til år.

 

§9 Tegningsregler og hæftelse

Stk. 1: Formanden har tegningsret i foreningen og kan underskrive og indgå aftale på foreningens vegne, men der er til enhver tid krav om to underskrifter på alle former for økonomiske transaktioner. Beløb under 1.000 kroner kan dog betales af formand eller kasserer uden kravet om to underskrifter.

 

Stk. 2: Foreningen kan råde over et betalingskort udstedt til enten formanden eller kassereren tilknyttet en særskilt konto, hvorpå der kan indsættes penge efter konkrete behov. Betalingskortet sikres mod overtræk. Overførsler fra foreningens almindelige konto til kontoen tilknyttet betalingskortet skal til enhver tid underskrives af to fra bestyrelsen. Betalinger foretaget ved brug af betalingskortet kan efterfølgende foretages uden to underskrifter fra bestyrelsen.

 

§10 Vedtægtsændringer

Stk. 1: Ændringer i foreningens vedtægter kan alene besluttes af generalforsamlingen og kræver, at to tredjedele af de fremmødte til generalforsamlingen (plus stemmer fra fuldmagter) stemmer for en vedtægtsændring. Forslag til vedtægtsændringer skal gives til bestyrelsen senest en måned inden generalforsamlingen, så bestyrelsen kan sende forslaget ud til medlemmerne i god tid.

 

§11 Opløsning

Stk. 1: Nedlæggelse af foreningen skal vedtages på to af hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene eller begge kan være ekstraordinære generalforsamlinger. En opløsning af foreningen kræver i begge tilfælde, at ¾ stemmer for.

 

Stk. 2: I tilfælde af opløsning vil foreningens formue gå til Højmeskolen.